Uppskattad workshop för EFLs medlemsföretag

Hur ska dagens management-utbildningar utvecklas, så att de ger förutsättningar att skapa ”impact” för dagens och framtidens företag? Detta diskuterade, vände och vred representanter för EFLs närmare 100 medlemsföretag på under en eftermiddag.

Den 18 mars gick den årliga kontaktpersonträffen för medlemsföretagen i EFLs nätverk av stapeln på Ideon Gateway i Lund. Träffen arrangerades som en workshop på temat ”På väg mot Management Development 4.0” där Stein Kleppestø, Academic Director för EFLs Executive MBA-program agerade processledare. Deltagarna i form av representanter för många av EFLs närmare 100 medlemsföretag diskuterade, vände och vred på de utmaningar som måste mötas för att skapa dagens management-utbildningar med förutsättningar att skapa ”impact” för dagens och framtidens företag.

EFL_Pernilla_Anderberg

Inför starten av Executive MBA hösten 2013 nyutvecklade EFL programmet. En stor satsning gjordes på förfinande och vidareutveckling av en pedagogik och struktur som möter företagens utmaningar att skapa förändring och effekter av utbildningsinvesteringar. Kontaktpersonsträffens workshop gav EFL nya intressanta vinklingar och uppslag för det fortsatta arbetet.
– Jag både hoppas och tror att kontaktpersonsdagens workshop gav våra medlemsföretag lika mycket som det gav oss, säger Henrik Lundgren, Director för Executive MBA på EFL och en av dem som varit involverad i utvecklingsarbetet. Vi kan konstatera att såväl samhällsutveckling, strukturer och tempo ställer helt andra krav på dagens organisationer än de gjorde för något decennium sedan. För att ge sig själv förutsättningar att uppnå önskvärda resultat på sina utbildningsinvesteringar är det viktigt att ha en bra förståelse för detta. EFL har ambitionen att ta ledartröjan i utvecklandet av management-utbildningar som effektivt möter morgondagens utmaningar, fortsätter Henrik.

EFL_Stein_Kleppesto_01.JPG

I sin ambition att gå i täten och utveckla ”nästa generarations Executive MBA” har EFL utvecklat såväl pedagogik som upplägg på sitt flaggskepp. Bland annat sjösätter man sina nya tredagarsmoduler ”Business Solutions” som kan liknas vid en hybrid av utbildning, workshop och effektivt resultatfokuserat erfarenhetsutbyte.

– Våra Business Solutions bygger på konceptet att vi samlar personer från näringslivet som står inför liknande skarpa affärsutmaningar. Vi tillhandahåller experter inom området, skickliga pedagoger och processledare. Utifrån teori, erfarenheter och kreativt tänkande vänder och vrider vi tillsammans på dessa utmaningar för att hitta skarpa hållbara praktiska lösningar, förklarar Henrik Lundgren.

Höstens Business Solutions kommer bland annat att innehålla följande moduler, som inom kort kommer att presenteras på EFLs hemsida:
– Competing on Analytics
– Corporate Brand Management
– Creating the attentive company
– Making mergers work
– Recruiting, leading and developing ”Generation Y”.