Hur gör vi affärsutveckling till en vana – och varför misslyckas det så ofta?

Tomas de Souza

Tomas de Souza hjälper organisationer att växa genom att få samspelet mellan människa och teknik att fungera – på riktigt. Med bakgrund som vd i två tillväxtbolag och gedigen erfarenhet av att utveckla både människor och affärer, samarbetar han idag med företag som vill vässa sin konkurrenskraft och sin organisatoriska förmåga. På EFL leder Tomas både EFL:s 9-dagarsutbildning Strategic Business Development och 3,5-dagarskursen AI-strategi för ledare.

Att utveckla affären är en av de mest avgörande uppgifterna för företag som vill växa, stå stadigt i förändring – och ligga steget före. Men hur gör man det på ett sätt som är både nytänkande och hållbart i praktiken? Hur skapar man lösningar som inte bara ser bra ut på pappret utan faktiskt fungerar i den befintliga organisationen?

Vi har ställt några snabba frågor till Tomas de Souza, programansvarig för EFL:s program Strategic Business Development.

Vad driver förändring?

Det borde vara motivation – att man vill göra livet bättre för sina kunder eller sig själv. Men ofta är den starkaste drivkraften att man känner att det inte går så bra som det borde, eller att man är på väg mot en kris.

Hur gör vi affärsutveckling till en vana?

Det som ska bli en vana måste vi träna på. I arbetslivet är vi ofta dåliga på att träna – men det är just genom repetition, rutiner och att våga testa nytt som vi skapar förändring på riktigt.

Vad är vanliga orsaker till att affärsutveckling misslyckas?

  •  Brist på strategisk förankring
  • Fel mätpunkter och incitament
  • Missförståelse av marknaden
  • Brist på finansiering
  • Operativ modell som inte stödjer utveckling

Nyfiken på att jobba mer strukturerat med affärsutveckling?

Läs mer om programmet Strategic Business Development >>