Patrik Nilsson är småföretagaren som efter att ha gått EFL Marketing lagt till en ny produkt i sitt utbud, skapat en ny kommunikationsplattform, ett nytt namn och en målgruppsanpassad sajt.
En kväll i veckan under hösten spenderade Patrik Nilsson i Lund, där han tillsammans med sina kurskamrater grottade ner sig i marknadsföring och bland annat tog fram en riktigt skarp marknadsplan. Så här dryga halvåret efter att kursen avslutats står implementering av den nya marknadsplanen i fokus.
– Vi arbetar för fullt med implementeringen av marknadsplanen som togs fram under kursen, berättar Patrik. Ett fokusområde från marknadsplanen är att få allmänmotionären att åka rullskidor. Så det har blivit en ny produkt, en ny kommunikationsplattform, ett nytt namn, Nordic Motion, och en målgruppsanpassad sajt, www.nordic-motion.com, för att kunna erbjuda power-walkaren, joggaren med flera ett skonsamt träningskomplement.
Valet att läsa EFL Marketing vid sidan av det ordinarie arbetet grundande sig i att Patrik var sugen på nya kunskaper, inspiration och erfarenhetsutbyte.
– Som småföretagare behöver man alltid få intryck, kunskap och erfarenheter utifrån, säger Patrik. Det kändes som om EFL kunde ge mig denna injektion. Så här i efterhand kan jag konstatera att EFL Marketing gav mig en mycket bra, och lagom djup, teoretisk grund att stå på när vi tog fram vår nya marknadsplan. Med kunniga och engagerade lärare fick man till det där lilla extra i arbetet.
Patrik verkar onekligen ha nytta och använda sig av de flesta bitar från kursen, som innehåller allt från marknadsplanering till storytelling och att förnya erbjudandet. Det han håller allra högst är dock den systematiska uppbyggnaden av marknadsplanen, samt kopplingen mellan teorier och tidigare erfarenheter.