Att skapa och anta ett ”Marketing mindset”

Om att skapa och anta ett ”marketing mindset” arbetade deltagarna med på senaste träffen av Affärskunskapskursen. Dagen ägnades åt att förstå marknaden och olika kundgrupper, hur man väljer de rätta målgrupperna för sin verksamhet, samt hur man skapar en marknads- och kommunikationsstrategi som är hållbar.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Senaste träffen på Affärskunskapskursen var på temat Kunden och marknaden. EFL:s Carl-Johan Asplund lotsade deltagarna igenom marknadsföringsstrategier, målgruppsanalys, vägval och marknadsplanering.

EFL:s Carl-Johan Asplund

EFL:s Carl-Johan Asplund

– Vi har arbetat med att skapa och anta ett ”marketing mindset” i konsten att skapa, bibehålla och utveckla affärer i såväl mindre som större företag samt offentliga organisationer, berättar Carl-Johan. Områden som vi har fokuserat är bland annat; vikten att förstå marknaden och olika kundgrupper; B2B/B2C/C2C, hur vi väljer de rätta målgrupperna för vårt unika företagande, samt hur vi skapar en marknads- och kommunikationsstrategi som är hållbar. Utöver det arbetade vi även med några aktuella företagscase där vi tillämpade dessa affärskunskaper enskilt och i team.

Detta var andra dagen av kursens totalt 8,5 dagar. Framför sig har deltagarna bland annat kalkylering, affärsredovisning, företagsanalys, samt strategi och ledning.

Läs mer om EFL:s Affärskunskap ➝

Affärskunskap

Kurser för dig som vill utvecklas i företagsekonomi

Affärskunskap är en komplett ”ekonomi för icke-ekonomer”-utbildning. På 8,5 dagar lär du dig på ett intressant och inspirerande sätt de företagsekonomiska grunderna.

Programmet innehåller allt från ekonomiska nyckeltal, affärsredovisning, företagsanalys och finansiering till marknadsföringsstrategier, organisationsmodeller och ledarskapstänk.

Nästa kursstart: 22 september, 2022

Läs mer om Affärskunskap