Kunden och marknaden i fokus

Deltagarna på höstens Affärskunskap har nu haft sin andra sammankomst. Denna gång ägde den rum på Mobile Heights och temat var kunden och marknaden. Utöver dagens ämnesexpert gästades gruppen av Johan Bolinder, Marknadschef på Fredricsons Trä.

Varje torsdag under nio veckor kommer deltagarna på Affärskunskap att träffas och utveckla sin helhetssyn inom ekonomi, marknadsföring, strategi och ledning.
– Som vanligt är det en härlig grupp deltagare med fantastiskt engagemang och driv som ger oss spännande och givande dagar tillsammans, berättar Cathrin Cronqvist, Affärsutvecklare på EFL.

I torsdags var det kursens andra sammankomst och deltagarna ägnade sig åt temat Kunden och marknaden tillsammans med ämnesexperten Carl-Johan Asplund och dagens gäst Johan Bolinder, Marknadschef på Fredricsons Trä. Dagen innefattade allt från marknadsplanering och relationsmarknadsföring till företagets och industriell marknadsföring.

Johan Bolinder berättade om trävarubranschens utmaningar och vilken roll han som marknadschef har med inköpsresor, kundbesök, besök av fabriker och mässor för att samla in trender på marknaden.
– Det blev en intensiv timme för Johan som fick många frågor kring både hans roll och hur de arbetar med produktutveckling, berättar Cathrin. Det var intressant med alla frågor och Johans svar på hur de brandar sig mot sin marknad. jobbar med positionering och image, samt hur oerhört viktigt det är för dem med leverenssäkerhet och hög produktkvalitet.

Nästa vecka fortsätter vi vår resa i affärsmannaskap och lägger fokus på kalkylering; företagets kostnadsstruktur, resultat och resultatplanering och produktkalkylering.

Läs mer om Affärskunskap