Leading Impact nästa

Den 7 oktober påbörjar Anna Gordh EFL:s Leading Impact – Executive Management & Leadership Program, som en del i att förbereda sig inför en kommande roll som vd på Destination Apelviken i Varberg. Vi intervjuar Anna kring vilka utmaningar hon står inför och varför hon valde just Leading Impact.

Anna Gordh på Destination Apelviken, som påbörjar EFL:s Leading Impact-program i höst

Hur ser din roll på Destination Apelviken ut?

Planen är att jag ska ta över Destination Apelviken efter min far. Detta bestämde jag mig för, efter mycket funderande, för drygt ett år sedan. Sedan dess håller jag på att förbereda mig genom att varva utbildning och mentorskap med praktiskt arbete på olika positioner i företaget – för kunskap, insikter och förståelse. Just nu är jag ansvarig för personal- och HR-frågor. Jag sitter också med i ledningsgruppen, är projektledare för olika samarbetsprojekt och i någon mån ”skuggar” jag även pappa, som fortfarande är vd i företaget.

I den här typen av familjeföretag gäller det även att hugga i där det behövs, så emellanåt hoppar jag in i disken på restaurangen, plockar varor i butiken eller tar emot gäster i receptionen. Och så har det alltid varit. Redan nappflaskeåldern tillbringades inte sällan på kontoret, från sju, åtta år blev det roligare att plocka skräp och prata med gästerna, vid tolv hade jag och min bror schema för att räkna dagskassor, och på den vägen är det. Nu har jag snart arbetat på alla avdelningar, gjort alla sysslor. Det som återstår är ledningsnivå, strategi, ekonomi, marknadsföring och mer övergripande branschfrågor.

I oktober ska du börja på Leading IMPACT! Vad fick dig att bestämma dig för det?

Leading Impact är en del av flera i förberedelsen att jag om några år ska ha förutsättningarna att ta över rollen som vd i bolaget. Det som framför allt tilltalade oss var möjligheten att ta med andra nyckelpersoner i den processen. Jag förväntar mig effektivitet, professionalism och massor av ny kunskap.

Vilka egenskaper skulle du säga är viktiga för att lyckas i din roll?

Jag tror alla ledare, oavsett företag, brottas med utmaningen att balansera en humanistisk grundsyn, där alla är värdefulla, att vara lyhörd och ödmjuk med tydlighet, ärlighet och modet att ställa krav. Och där förutsättningen ändå är att driva ett framgångsrikt, lönsamt företag med och genom andra människor. Låter klyschigt naturligtvis, men det är ändå där vi alltid landar.

Berätta om Destination Apelviken!

I Apelviken har det drivits camping och restaurang i ett sekel. Från början spontant, i skjul, ihopspikade masonitskivor och uppspända presenningar till kurortsbad, lönnkrogar och surfing. Som 21-åring fick min far möjligheten att köpa sommarbutiken efter att ha sommarjobbat på Getterön i fyra år. Tjugo år senare bestod företaget av den ursprungliga butiken, restaurangen och campingplatsen. Och på den vägen är det. Idag är vi en av Sveriges främsta campingplatser, med hotell, två restauranger, pool, surfcenter och en del till. 2019 omsatte vi 58 miljoner kronor och hade 200 000 gästnätter. Ett i grunden helt annat företag än det som pappa en gång startade; trettio årsanställda och ytterligare omkring 80 personer under säsong.

 


Leading Impact – Executive Management & Leadership Program

EFL:s Leading IMPACT är nästa steg i utvecklingen av vårt Executive MBA-program, som getts i partnerskap med Lunds universitet under 20 år. Ett managementprogram, där vi tar utgångspunkt i din verksamhets skarpa utmaningar. Vi tar oss ifrån generella teorier och modeller för att istället ägna oss åt deltagarnas konkreta utmaningar. Sedan länge har vi arbetat med bl.a. problembaserad impact-pedagogik och skarpa projekt – allt för att du och din verksamhet ska få ut mesta möjliga. Utifrån dina strategiska utmaningar och möjligheter – i realtid – ger Leading Impact dig en 15 månaders kraftfull kompetenshöjning inom strategiskt ledarskap, affärsutveckling och nytänkande.

Läs mer på www.leadingimpact.se

Apelviken

Destination Apelviken ligger precis vid stranden, en och en halv kilometer söder om Varbergs stadskärna. Från början var Apelviken enbart en vacker havsvik vid Kattegatts strand, men när tåget kom för drygt ett sekel sedan kom badgästerna. Efter ett tag började folk ta med sig tält och sova över. På den vägen fortsatte det.

Idag har Destination Apelviken hotell med två restauranger och en av Sveriges bästa campingplatser – som håller öppet året runt. En vanlig sommardag har de uppemot 3000 gäster som bor, äter, umgås och badar. Längs med stranden finns, utöver Destination Apelvikens två restauranger, ytterligare sex restauranger sommartid, två surfcenter och ett härligt folkliv. Höst och vinter fylls med event, såsom vinfestival, Oktoberfest och halloweekend.

Vill du veta mer om Leading Impact?

  • Intresseanmälan

    Fyll i intresseanmälan, så hör vi av oss inom kort och berättar mer!