Nu välkomnar vi SPP Pension och Försäkring till EFL:s Företagsnätverk! SPP är en del av den nordiska finanskoncernen Storebrand och erbjuder tjänstepensionslösningar.
Vi ställer tre korta frågor till teamet på SPP Pension och Försäkring.
Vad ser ni fram emot med medlemskapet i EFL:s Företagsnätverk?
SPP Pension och Försäkring har en stark inriktning mot tjänstepensionsmarknaden, en bransch som kan uppfattas som komplex, snårig och som utöver tjänstepension innefattar avtal, arbetsrätt, skattefrågor och finansmarknader.
SPP:s mål är att vara enkla, digitala och hållbara med ledorden ”en framtid att glädjas åt”. För att lyckas vara en relevant samarbetspartner till våra kunder behöver vi lyssna och förstå hur vi kan vara en sådan partner, på beslutsfattarnivå. Då är kontaktytor mot andra organisationer mycket värdefulla forum.
Så, det vi bland annat ser fram emot är att få utbyta kunskap och erfarenheter med andra medlemmar och vi hoppas även kunna bidra med vår kompetens i aktuella frågeställningar.
Vilka utmaningar och frågor är mest aktuella för er som företag och er bransch i dagens läge?
Pensionsbranschen är i ständig förändring samtidigt som delar av den förändras lite över tid. Samhället förändras, vi lever längre och därmed har våra pensioner generellt en tendens att bli mindre eftersom pengarna skall räcka längre.
Ansvaret för vår personliga framtida ekonomi landar i ökande grad hos oss själva och hos arbetsgivaren. En stor utmaning är att öka medvetenheten både hos individ och arbetsgivare. Pension känns krångligt, jobbigt och långt borta.
Vi jobbar mycket med att göra pension och sparande lättare och långt borta är egentligen något positivt ju tidigare i arbetslivet du blir medveten om hur tiden kan arbeta för dig. Vi behöver tillgängliggöra möjligheterna för alla att aktivt planera sin framtid.
På SPP tycker vi också det är viktigt att omdefiniera pensionen. Vi behöver se på pension som en ny tid i livet, något att fira och se fram emot. Googla gärna ”SPP och Pensionspremiären” för att se vårt firande på Stureplan för några veckor sedan.
Hur arbetar ni med kompetens- och ledarutveckling?
Vårt mål är att vara det mest kompetenta bolaget inom pensionsbranschen. Det ställer höga krav på både organisation, kultur och medarbetare. Utöver kontinuerliga utbildningsinsatser har vi en kultur som präglas av lärande, dialog och utan kommunikationshierarkier.
Vi behöver ständigt hålla oss uppdaterade inom exempelvis pension och kollektivavtal, penningtvätt, anti-korruption, etik, arbetsrätt och inte minst inom hållbarhet som är en stor del av SPP:s DNA sedan mitten av 90-talet. Inom vissa områden har vi mentorskap för nya medarbetare och alla medarbetare inom SPP kan söka till en grundläggande ledarskapsutbildning.
En stor del i vårt lärande sker också i kontakten med våra kunder och i våra nätverk där vi ställs inför frågeställningar och förändringar som gör att vi hela tiden behöver förnya och anpassa oss.